Ze vierden het

alsof ze de Tour de France hadden gewonnen!

Tour de Heroes 2023 Liveblog

Live Blog

Zaterdag 6 mei

16.30 uur  We zijn gefinisht. Onder begeleiding van de brandweer met zwaailichten en sirenes gingen we vanaf de brandweerkazerne naar De Weijver. Eerst met z'n allen door de finish en daarna alleen de deelnemers en de buddy's nog een keer. Het was een warm welkom en wat is het heerlijk om na zo'n avontuur zo te worden verwelkomd! Het was een bijzondere reis en wat hebben ze het allemaal goed gedaan. Dank aan iedereen die deze reis mede mogelijk heeft gemaakt; jongerenwerker, de vrijwilligers van Tour de Heroes, sponsors, Rotary Saarburg, buddy's en deelnemers, ouders en nog veel meer.
nu gaan we lekker naar huis en douchen, warme kleding aan en lekker genieten van weer thuis zijn, want ook dat is na 9 dagen weggeweest te zijn, weer heerlijk.

15.15 uur  We arriveren bij de Read Shop, ons thuishonk. We genieten van koffie, thee, limonade en cake met slagroom en sprinkles. Heerlijk om zo te worden verhaald! Dank aan de Read Shop!
We maken nog mooie groepsfoto's en dan rijden we op tijd naar de brandweerkazerne om ons op te gaan maken voor de finish.

14.00 uur  De derde pauze is in Alkmaar. We komen steeds dichter bij huis. We ruiken de stal. Nog 20 kilometer te gaan zo. We zijn dus mooi op tijd voor de finish. Het is lekker weer, het zonnetje schijnt en alle dreigende buitjes drijven mooi aan ons voorbij. Zo op voor de laatste kilometers. We hebben er zin in. Wel moeten we nog even goed opletten. We zijn er bijna heelhuids en dat willen graag zo houden.

12.00 uur  We zijn net met pontje Buitenhuizen over. Sjoerd van den Berg ondersteuningscoördinator van de Spinaker in Hoorn sloot even bij ons aan en ook Marco Huisman, buddy van vorig jaar heeft zich bij de groep gevoegd. Meteen even pauze na de pont.

10.47 uur.  Na 21 kilometer doen we onze eerste stop na een succesvol eerste deel door Hoofddorp en langs de stelling van Amsterdam. Na de stop fietsen we over het Nationaal monument MH17 en daarna fietsen we door naar de pont over het Noordzeekanaal.

08.00 uur  We zitten aan het ontbijt. De laatste keer met elkaar. Vandaag is de grote dag. Over 85 kilometer zijn we terug in Hoogwoud en dan hebben we de tocht vanuit Saarburg voltooid. Grote overwinningen zijn er onderweg behaald.
Iedereen is zich aan het klaarmaken voor de laatste etappe. De meeste spullen zijn weer droog, maar iedereen heeft natuurlijk een shirt en een broek bewaard voor deze speciale dag. Kom maar kijken bij de finish in Hoogwoud bij De Weijver; we zijn er rond 16.30 uur vandaag!

Vrijdag 5 mei (Bloggen onderweg ging met de regen niet lukken, vandaar de late updates)

21.30 uur  En natuurlijk eindigt onze laatste avond met de Bonte avond.
- Eerst een door Ed gemaakte foto-impressie van onze tocht;
- Dave, Mark G, Jacco en Jeroen B doen middels een verkleedact een nummer van Luv
- Mark L. doet een lied met een kwastje met Engelse en Nederlandse woorden
- Laura, Inge, Valerie, Jet, Anouk en Jeanette doen een lied en een kiwi's over de tour;
- Mathijs en Ryan doen raadsels en moppen
- Jelle doet een goochelact met Rens, Mike en Jayden

Allemaal bij elkaar gepraat door Yago. Jeroen D die vandaag weer is aangesloten zet nog even Raoul en Glenroy in het zonnetje omdat zij al drie jaar hebben meegedaan (echt een uitzondering).

De foto's en filmpjes volgen vast later. Morgen gaan we op voor de laatste etappe naar huis. 85 kilometer en we zijn er om ongeveer half 5.

-20.00 uur  Eric heeft weer een fantastische maaltijd voor ons klaargemaakt; kip met kerrie en pasta. Klinkt heel simpel, maar o, o, wat lekker! En ook deze keer ging het schoon op.

15.00 uur  We zijn er. Drijfnat arriveren we op onze bestemming, alwaar het precies op dat moment begint te onweren. We mogen in onze natte kleding niet meteen doorlopen. Alle natte schoenen, sokken, helm enz. Gingen uit en daarna kregen we een kamer toegewezen. Daar ging iedereen achter elkaar lekker onder een warme douche.

12.00 uur  We vertrokken met een lekker zonnetje. Iedereen had een korte broek en kort shirt aangetrokken. Met twintig graden op de thermometer; wie zou ons iets kunnen maken???
Om elf uur vielen echter de eerste druppels. We stopten even om regenjasjes aan te doen en toen gingen we weer verder. Helaas begon het steeds harder te regenen en al snel hadden we een pittige bui te pakken. Anders dan gepland reden we 40 kilometer voor de eerste stop. Daar hadden we gelukkig een dak bij boven ons hoofd, zodat we even droog konden pauzeren.

We waren er al snel achter dat we tijdens de pauze niet opdroogden en dat het behoorlijk koud was in die natte kleding. We besloten met de leiding om het Archeon over te slaan. Anderhalf uur in natte kleding door het Archeon lopen en daarna weer in de regen verder vonden we niet een goed idee.
We reden dus daarna in een keer door naar de Kwakel. Droog werd het helaas niet meer onderweg.

08.30 uur  Voor de laatste keer wakker geworden in de tent. Het was gelukkig helemaal niet koud vannacht. Wel een buitje gehad met een klap onweer, wat er voor zorgt dat de tenten nat in de zak gaan. Dat wordt uithangen in Hoogwoud.
Inmiddels zit het ontbijt erin en zijn we alweer een mooi eind op streek met inpakken. We gaan pas weg als alles erin zit.
Voor ons ligt een etappe van 80 kilometer naar De Kwakel, waar we onder een hard dak de laatste nacht doorbrengen. Onderweg stoppen we nog bij het Archeon in Alphen aan De Rijn, voor een laatste shot Romeinen op onze Romeinenroute.

Donderdag 4 mei

20.00 uur  We kijken met z'n allen naar de dodenherdenking op een meegenomen iPad. Dat is een bijzonder moment. We zijn samen twee minuten stil. Daarna spelen we nog het spel Weerwolven en gaan we lekker naar bed. Morgen fietsen we naar De Kwakel.

18.45 uur  We eten aardappelpuree met ratatouille en een hamburger. Het is opnieuw heerlijk!

17.30 uur  We krijgen een rondleiding in Fort Everdingen. Het fort maakt onderdeel uit van de Hollandsche waterlinie. Het fort is goed bewaard gebleven en wordt momenteel gebruikt als opslag voor de bierbrouwerij die op het terrein is gevestigd.

15.30 uur  Iedereen is al binnen. Dat was een snelle etappe vandaag. Lekker voor het windje en inderdaad weer op goede fietspaden, dan gaat het lekker snel.

14.30 uur  Een laatste stop in Buren. Leuk vestingstadje van de afstammelingen van de Oranjes De mannen en vrouwen gaan nog steeds lekker windje mee richting Everdingen, alwaar de bouwploeg nog druk is met het opzetten van de tenten.

13.00 uur  Tweede stop is in Neder-Betuwe. Even lekker wat eten en drinken. De temperatuur loopt langzaam op en dan is drinken belangrijk. Maar het fietsen op de Nederlandse fietspaden verloopt soepel en snel.

11.00 uur  Eerste stop in Nijmegen bij het Masker. Dat is een mega-grote weergave van een Romeins masker dat in de omgeving is gevonden. De tocht verloopt op een kleine val met klein dominoeffectje na goed.

10.07 uur  We zijn weer op Nederlandse bodem.

09.15 uur  We zijn gestart. Over 13 kilometer rijden we Nederland binnen.

09.00 uur  Ook het ontbijt is vanmorgen weer dik voor mekaar. Niets bijzonder, maar wat is er lekkerder dan kunnen ontbijten met heerlijk knapperig verse witte bolletjes. Plakje kaas, ham en cervelaat, jammetje en Nutella, koffie en thee. Prima bodem voor de tocht naar Nederland.

Woensdag 3 mei

19.00 uur  Het eten staat voor ons klaar. Wat een typisch Duits gerecht zou worden, blijkt overheerlijke spaghetti bolognese te zijn. De pannen gaan schoon op. Na de tweede lange rit deze tour gaat iedereen op tijd naar bed.

18.00 uur  We zijn in het Naturfreundenhaus in Kleve. Mooie rit vandaag. Lang door de stad gereden, maar uiteindelijk toch lekker door het Duitse landschap met heuvels, koolzaadvelden, boerderijen en vakwerkhuizen. Het was genieten.
Het allerlaatste stukje tot aan het huis is nog een heel kort klimmetje met maximaal een stijgingspercentage van 15%. Dat noemen we een kuitenbijtertje! Maar aan het eind van de dag kan die best wat pijn doen.

Maar we liggen in elk geval weer onder een hard dak. Geen kou vannacht en morgen de etappe die ons naar Nederland brengt voor de boeg. Das een hele speciale. Daar moet je dan ook lekker voor uitgerust zijn en goed voor hebben gegegeten. Dat gaan we nu doen. Er wordt voor ons door de kok van het huis gekookt. Onze kok Eric heeft een dagje vrij.

15.30 uur  We bezoeken in onze derde pauze de opgravingen in Xanten. Xanten was een Romeinse stad aan de Rijn. De Rijn is inmiddels een eind verschoven, maar de resten van de stad zijn in 1970 blootgelegd. Men heeft boven de - door monumentenzorg beschermde restanten - gebouwen gebouwd die er waarschijnlijk hebben gestaan. We wandelen een uurtje door het museum. Daarna door voor de laatste 32 kilometer van vandaag.

13.00 uur  Tweede pauze. Nog lang in het stedelijk gebied gereden na een kort stukje langs de Rijn. We schieten niet heel erg op. Gemiddeld gaan we nog geen 19 kilometer per uur, dus het wordt een latertje vandaag. Maar goed, het weer is prima. Er zijn steeds meer fietsers die hun arm- en heensturen uit doen. Zonnebrand er op en veilig verder.

10.30 uur  Eerste pauze na een lang stuk door het stedelijk gebied. Veel stoppen en weer opstarten bij kruisingen en stoplichten. Duitse steden zijn vaak niet vanaf het ontwerp ingericht op fietsen en daardoor fietsen we ook vaak op de stoep of op het voetpad. Dat is gedoe, maar inmiddels zijn we een meester in het ontwijken van verkeersborden, lantaarnpalen, abri's of andere dingen die ze hier op het voetpad bouwen. Het zorgt er wel voor dat we wat achter liggen op schema.

08.45 uur  Vandaag weer een lange dag voor de boeg. We fietsen 106 kilometer en onderweg in Xanten bezoeken we daar de Romeinse opgravingen. Vroeg op dus! En dat was helemaal niet erg want het was verschrikkelijk koud vannacht. Bij het opstaan lag er ijs op de flightcases die buiten stonden. Echt koud geweest dus. Maar een goed ontbijt in een met heaters verwarmde tent doet gelukkig wonderen.
Met een kwartiertje zijn we vertrokken. Vandaag geen klinkwerk meer. Wel de eerste 30 kilometer nog door stedelijk gebied. Dat wordt opletten en veel stoppen en starten, maar daar zijn we inmiddels goed in.

Dinsdag 2 mei

20.00 uur Het eten is er. De bestelling bij de eerste Chinees leverde zo'n chaos op, dat we ervoor kozen om de bestelling te annuleren en een volgende Chinees te zoeken. Daar ging het gelukkig wel goed. Voor 34 man Chinees is dan nog best wel een ding als je dat niet van tevoren hebt besteld, dus het duurde nog wel even voordat het klaar was. Maar toen hadden we wel heerlijk eten. Het was ook nog eens heerlijk warm, dus na de lange tocht van vandaag was het heerlijk eten; lekker op krachten komen.

Iedereen duikt inmiddels een beetje zijn bed in. Morgen weer vroeg op voor 108 kilometer naar Kleef. We zijn dan inmiddels vlak bij de Nederlandse grens. De voorspellingen zijn voor morgen uitstekend; zonnetje en zelfs een graad of 18. Helaas wel een koude nacht voor de boeg. Goed aankleden dus vannacht.

17.45 uur  Iedereen is binnen. Na een lange rit van 118 kilometer arriveert iedereen op de camping. Daar staat een bouillonnetje en een broodje worst klaar voor het aanvullen van de zouten en het stillen van de eerste trek. De kookploeg is in Düsseldorf op zoek naar een Chinees die de hele club van eten kan voorzien. Das dus nog even afwachten.

16.00 uur  Het is tijd voor een stop, maar de volgbus kan door de vele wegopbrekingen de groep niet meer vinden. Dus na een korte stop gaat iedereen weer op de fiets. De snickers en de snelle Jelles gaan even aan ieders neus voorbij.

12.30 uur  Lunchpauze in Wesseling. Goede stuk gefietst langs de Rijn. Helaas een valpartij en een lekke band, maar het gaat allemaal de goede kant op. Met het weer gaat het goed.

10.30 uur  De eerste stop is in Renates bij Remagen. De eerste klimmetjes bleken nog wel wat taai, maar iedereen is weer boven gekomen. Er valt zo af en toe een klein drupje regen, maar gelukkig niet echt bijzonder veel. Naar Düsseldorf toe wordt het alleen maar mooier.

08.00 uur  We zijn allemaal op tijd opgestaan. Op een paar jongens na die niet helemaal fit zijn - er heerst een virusje in het peloton - zit iedereen om acht uur aan het fantastische ontbijt, geregeld door het Naturfreundenhaus. Heerlijk. Het enige dat we terug moesten doen was alles van tafel opruimen en met een doekje - de emmertjes met doekjes stonden al klaar - de tafels even afnemen. Dat was geen moeite. Met een goede bodem kon iedereen Om 09.15 uur van start voor een tocht van 118 kilometer. In het eerste stuk met nog wat klimmetjes, maar al gauw doemt de Rijn op bij Remagen en vandaar is de tocht verder vlak.

Maandag 1 mei

19.00 uur  Het eten is klaar. Er is zuurkool met worst en voor een enkele zeurpiet is er hutspot met worst. Het smaakt allemaal heerlijk.

17.30 uur  Iedereen is een beetje opgefrist. Buiten voor het Naturfreundenhaus - er is geen keuken in het huis - heeft de bouwploeg de party tent met de keuken opgezet. Eric heeft daar wafels met banketbakkersroom en jam en stroop klaar gezet. Hij is inmiddels ook bezig met het avondeten: zuurkool met wordt en hutspot!
Buiten worden spelletjes gespeeld en binnen wordt gestreden aan de tafelvoetbaltafel. Sommigen liggen lekker op bed bij te komen en anderen zijn aan het chillen met - haha voor ons - afschuwelijke muziek.

15.30 uur  We zijn er! Na 72 kilometer, waarvan 18 kilometer klimmen met gemiddeld zo'n 7/8% zijn we in Laachersee aangekomen. Vandaag slapen we onder - hoe wij dat noemen - hard dak. We hebben een Naturfreundenhaus geboekt. We liggen verdeeld over kamers van drie met een lekker bed en sommigen hebben zelfs een douche en een wc op de kamer. Lekker luxe na twee dagen slapen in de tent - hoewel dat ook heerlijk was. Nu even bijkomen van de inspanningen en van de prachtige tocht langs de Moezel en dan lekker chillen en wachten op het heerlijke eten van Eric.

14.11 uur  Even pauze na een stevige klim. Maar iedereen is boven gekomen en ten opzichte van de vorige klim ging het een stuk beter. Op de camping hadden we een aantal derailleurs bijgesteld en daarmee ging het bij een aantal vandaag een stuk beter. Mooi om te zien hoe iedereen de anderen die bovenkomen op de top ontvangen. Iedereen snapt dat we overwinningen op onszelf behalen. Fantastisch. Nu nog zo'n 12 kilometer voor de boeg met nog twee klimmen. We kunnen het!

12.38 uur  Alweer ruim 20  kilometer en 1 lekke band verder. Eric onze kok reed lek, maar rijdt 'tubeless'. Dat beteken dat er geen Binnenband in zijn buiten band zit, maar een melkachtige vloeistof die het gat dicht. Dat ging niet helemaal goed. De band bleef wel hard, maar achter de fiets spatte de vloeistof in het rond.
Nu even wat op krachten komen. Binnen 15 kilometer gaan we klimmen. 3 klimmetjes met een pauze daar nog in. Gemiddeld zo'n 8% stijging.

11.00 uur.  We stoppen na een prachtige rit langs de Moezel in Cochem. Het is tijd voor onze stop, maar we hebben ook geen keus omdat op een klein weggetje omhoog buddy Mike zijn ketting brak. Lekker even een broodje en wat drinken en meteen Mike zijn nieuwe ketting monteren. Die had ie nieuwe bij zich.

Zondag 30 april

20.30 uur Na afruimen, opruimen, afwassen en douchen, aan de kant van het water zitten en voetballen is iedereen wel een beetje op. De eerste deelnemers gaan naar bed. Morgen weer een lange dag voor de boeg. We fietsen morgen weer een eind langs de Moezel en morgen staat er ook weer een lange klim op het programma. Een goede nachtrust is dan goud waard.

18.15 uur De macaroni is klaar en hij is heerlijk. Onze kok Eric heeft fantastisch werk geleverd. En pasta is ook nog eens fantastische voeding voor fietsers. Vol nuttige koolhydraten, dus we kunnen er weer tegenaan morgen.
Tijdens het diner werden nog verrast door de Paashaas - de mascotte van de camping - en een kleinigheidje van de eigenaar. De eigenaar van de camping heeft ons verblijf volledig gesponsord. Hoe mooi is dat. We maakten een foto van alle deelnemers, buddy's, leiding in ons sponsorshirt; de camping eigenaar sloot ook aan. Dat wordt straks een mooie foto in de Rezeption!

16.30 uur De heroes zijn binnen. Na een tocht van 96 kilometer (de route werd onderweg even geblokkeerd) is iedereen weer veilig aangekomen. Met twee lekke banden, dat wel, maar die werden onderweg vakkundig vervangen.
Op de camping even bijkomen, douchen, zwemmen (prachtig weer voor) en even aansterken met tomatensoep en een broodje met kruiden boter. Het is nog even wachten op de hoofdmaaltijd.

15.30 uur We verwachten de heroes zo rond 16.00/16.30 in Senheim, alwaar de soep al rustig staat te pruttelen.

14.00 uur De laatste stop vandaag is in Reil. Het is nog steeds lekker weer, maar er inmiddels wel meer bewolking. Ook op de aankomst plek in Senheim is het bewolkt, maar warm. In de party tent is de temperatuur flink opgelopen.

12.30 uur De tweede stop is Erden. Het is inmiddels lekker warm. De been- en arm warmers kunnen uit! Heerlijk. Even goed eten en dan komt vandaag alles goed.

11.00 uur. De eerste stop in Minheim. Alles gaat goed. Het is lekker zonnig onderweg.

09.30 uur Alles is ingepakt. We zijn mooi op tijd. Met hulp van iedereen zijn de slaaptenten ingepakt en de grote partytenten ingeklapt. De auto's zijn bijna ingeladen. Om 09.45 gaan we opstellen voor de start. Het zonnetje schijnt. Op dit moment is het 10 graden, maar de verwachting voor de dag is dat het een graag of 16 gaat worden. We hebben er zin in.

08.00 uur Bijna iedereen keurig netjes aan het ontbijt. Sommigen hebben uitstekend geslapen; anderen hadden een wat brakke nacht, maar iedereen is vol goede moed voor de tocht van vandaag. We hebben 89 kilometer voor de boeg, waarvan de eerste 10 naar beneden gaan; mooie beloning voor de klim van gisteren.

Zaterdag 29 april

15.30 uur We zijn boven. Twee klimmetjes van ongeveer 4 kilometer tegen 9%. En allemaal boven gekomen. De een wat sneller dan de ander, de een met een klein duwtje, of even stoppen of een stukje lopen, maar iedereen heeft het gehaald. De training betaalt zich uit. Nu even bijkomen en even wat eten (Eric heeft donuts en jambollen) voor ons en om de energievoorraad weer aan te vullen.

14.30 uur We stappen weer op de fiets. Voor ons liggen nog ongeveer 14 kilometer waarvan de laatste acht bestaan uit twee klimmen van gemiddeld 9%.

14.00 uur Eindelijk pauze. Bij de eerste poging blijkt de volg bus aan de verkeerde kant van de rivier te rijden en niet de mogelijkheid te hebben om over te steken. We rijden een dorpje verder en daar lukt het gelukkig wel. We verorberen de lunchpakketten die we hebben gekregen in Saarburg van de Rotary.

11.38 uur Inmiddels 24 kilometer onderweg. We zijn in Trier waar we een aantal korte stops maken bij Romeinse gebouwen en opgravingen. We houden pauze bij de arena.

10.00 uur Na een korte speech van iemand van Rotary Saarburg en van de burgemeester zelf, start officieel De Romeinenroute van Tour de Heroes 2023. We zijn van start!!

08.00 uur Iedereen begint langzaam op te staan. Het is nog rustig in het hotel. Zodirect ontbijten en dan rustig de fietsen klaar maken voor vertrek.

Vrijdag 28 april 2023

19.30 uur We verzamelden op de parkeerplaats. Met de bus gingen we naar een boerderij die wordt gerund door mensen met een beperking. De beloofde rondleiding bleef helaas uit. Dat had waarschijnlijk te maken met het feit dat de chauffeur van de Duitse bus wat moeite had met het vinden van de bestemming. Maar het eten was prima verzorgd. mensen van de rotary bereidden heerlijke schnitzels en worsten met patat. Daarna gingen we weer terug naar het hotel. Morgenochtend ontbijt om 08.00 uur en daarna een tocht voor de boeg van 64 kilometer. Relatief kort, maar met best wat hoogtemeters.

16.00 uur Prachtige rondwandeling gemaakt in Saarburg. Wat een mooi stadje. Echt een aanrader voor als je een keer in de buurt bent. De Rotary van Saarburg verzorgde de wandelling met een Duitse gids en iemand die de vertaling voor zijn rekening nam. Het was ook nog eens prachtig mooi weer.

13.45 uur We zijn er! En zoals beloofd: het is droog als we uitstappen. En warm; 17 graden. Dat belooft wat voor morgen. Nu inchecken in het hotel. We beginnen met een luxe overnachting. En na het inchecken de fietsen uitladen. Die mogen in een afgesloten kelder onder het hotel. Om 16.00 staat een stadswandeling in de planning.

11.00 uur We maken een eerste stop. Iets met de rijtijdenwet voor de chauffeur. We zitten in de buurt van de grens met België. Helaas wordt het tankstation verbouwd. Geen wc’s dus en alleen koffie, een frissie en broodjes te koop. Niet voor iedereen een succes, maar we hebben in elk geval de benen kunnen strekken.

07.31 uur Jaaaaa, we zijn vertrokken. Op naar Maastricht en dan na Luik linksaf naar Duitsland.

07.05 uur De bus is geladen. Alle spullen zijn ingeladen. Iedereen is aan boord. Het wachten is op Musa. Die heeft zich verslapen, maar komt er 'echt heel snel' aan.

06.00 uur Iedereen is opgestaan. Binnen enkele 10-tallen minuten zien we elkaar in Hoogwoud bij de start.

Woensdag 25 april 2023

Vanmorgen met het team van vrijwilligers alle spullen bij elkaar gezocht. Alles staat klaar voor vrijdagochtend. Dan wordt alles in de bus geladen.

De route

Een van onze grote sponsors dit jaar is Rotary Medemblik. Zij hebben een intensief contact met de Rotary in Saarburg en dat is waarom we dit jaar daar van start gaan.

Dag 1: Busreis Hoogwoud - Saarburg (460 km)

Dag 2: Fietstocht Saarburg - Heidenburg langs overblijselen van het Romeinse Rijk (66 km met lastige klim aan het eind)

Dag 3: Heidenburg - Senheim (89 km)

Dag 4: Senheim - Laachersee (72 km met een aantal klimmetjes)

Dag 5: Laachersee - Unterbach. We fietsen deze dag door Keulen heen. (117 km)

Dag 6: Unterbach - Kleve. Onderweg bezoeken we het Romeins museum in Xanten (106 km)

Dag 7: Kleve - Everdingen. Onderweg komen we langs 'het masker' in Nijmegen (90 km)

Dag 8: Everdingen - De Kwakel. Onderweg komen we langs het Archeon in Alphen aan de Rijn (80 km)

Dag 9: De Kwakel - Hoogwoud. We rijden voor een deel langs de Stelling van Amsterdam (84 km)